Sunday 9 June 2013

Tesis dan Mahasiswa

15 days to go before I'm going to leave my student status. Inilah masa yang ditunggu-tunggu sejak 3 tahun yang lalu. To finish my study and looking for a job and consider for another plan ahead. 

Too many memories and experience created and discovered  in Sintok Valley. Banyak juga kenangan yang lucu, menyedihkan yang tercipta yang telah membentuk diriku menjadi lebih baik berbanding sebelum ini. Kenangan yang paling berharga dan bermakna dan takkan dilupakan selamanya ialah sewaktuku membuat keputusan untuk mengambil tesis atau latihan ilmiah. Ianya tidak wajib tetapi aku mengambil keputusan untuk mengambil untuk mencabar komitmen dan keupayaanku. 

Namun tidak semua kenangan manis yang menghampiriku ketika itu. Kenangan pahit turut ada. Aku tidak memandang itu sebagai suatu yang negatif tetapi ianya mengajarku untuk menjadi cekal, kuat, tegas dan tidak mudah berputus asa. Supervisor tesisku ialah Dr. Awanis Bt Ku Ishak. Aku sangat mengagumi beliau. Aku menganggap beliau sebagai ibuku. Bukan kerana usianya tetapi cara beliau yang mengajarku satu persatu tanpa rungutan, tengkingan atau marah. Malahan, beliau sanggup mengajarku semula satu persatu sekiranya aku tidak faham. Thank you Dr. Awanis. God bless you abundantly!!. 


Inilah hasil kerjaku yang aku usahakan dalam tempoh 3-4 bulan sahaja. Thanks God, aku mampu siapkan hantar dalam tempoh yang telah ditetapkan. Paling membuatkanku happy, ada dalam kalangan rakan-rakan yang memulakan tesis mereka sejak semester sebelumnya tetapi belum siap dan terpaksa memohon untuk melanjutkan proses penghantaran tesis. Thanks Lord for Your grace and mercy. Baru aku sedar, aku mampu melakukan yang walaupun tidak sebaik orang lain tetapi aku puas hati  kerana aku telah sedaya upaya melakukan yang terbaik. I'm still remember something mentioned my lecturer before

        "People never discovered they potential until they do something and prove that they have an ability to do that. It will give you confidence in everything you do ahead."

~ Dr. Awanis Bt Ku Ishak, School of Business Management, UUM, Sintok Kedah~

Ya, Indeed. Memang betul dan kebenarannya saya sudah lalui.  Kata-kata beliau yang sangat membina diriku. 
  • Saya sengaja mengajar kamu banyak perkara supaya kamu tidak tercari-cari nanti ketika kamu   melanjutkan pelajaran ke peringkat seterusnya. Saya bukan bermaksud untuk membebankan kamu tetapi kebaikan kamu juga :) 
  • Kamu boleh. Saya lihat perubahan dalam diri kamu sejak kamu buat tesis ini.
  • Tak perlu kata macam itu (Terima kasih banyak). Saya yang perlu kata terima kasih sebab kamu buat yang saya suruh. 
Tidak ada kata-kata yang boleh menggambarkan perasaan itu. Namun, Tuhan itu mengetahui semuanya. Semoga perancangan dan impian akan tercapai for next level..

Bebanan umpama batu untuk sekian bulan sudah tertanggal. I can breath smoothly. No more stress, minimize my stress and gain my kgs soon.. I'm not longer yet in UUM, I'll leave that place to another place. Thanks UUM to permitted me to gain and obtain an 'ilmu' here. Willing, permitted and allowed me to stay here and build me up. Lastly, thanks and Good bye UUM walaupun tinggal 15 hari lagi... (Grammar tunggang langgang).

No comments:

Post a Comment