Monday 5 January 2015

The 365 days has begun...

2014 sudah berlalu, kini hari yang kelima dalam tahun 2015.Terlalu banyak kenangan yang ditinggalkan di belakang; 2014. 1001 tidak mampu dihitung, tidak mampu dimasukkan dalam diary, tidak mampu dimuatkan even dalam sebuah buku tebal. Firstly, thank God Almighty for everything have done. No words even statements able to replace and express everything. But, I thankful. For the life; anugerah terindah selamanya.

Aku mampu menghela nafas kerana banyak impian dan kemahuanku sepanjang tahun lalu dapat aku capai bahkan banyak hal-hal yang tidak pernah terfikir telah aku gapai. Thank You God for that. Pekerjaan yang ku kira amat menakjubkan; awesome, gargeous dan 1001 macam kata yang mampu ku ungkap. Tidak keterlaluan jika aku analogikan hidupku umpama keluk ekonomi atau keluk pertumbuhan produk ie; pengenalan, pertumbuhan, kematangan, kejatuhan/kemerosotan. 

Dalam beberapa bulan penghujung tahun sakitku datang secara tiba-tiba. Tidak ada orang yang mampu menjangka bila sakit itu datang. Demikian juga aku, sihat tiba-tiba sakit di bahagian tertentu di badan. Sengsara, sakit dan menderita. Namun, aku cuba untuk tidak mengeluk, tetapi kadangkala aku lupa. Aku cuba mengelak untuk menyesal. Jauh di dasar hati, aku tidak menyesal kerana sakit ini. ku cukup bertuah kerana peluang begini tidak akan dirasai oleh kebanyakan orang. Aku tahu banyak hal yang akan aku faham, akan aku pelajari lewat sakit-sakitan ini.

Aku kadangkala tertawa kerna fikiran pertama yang timbul dalam benakku ialaha aku masih muda dan belum berkahwin lagi. Ya Tuhan!! Tetapi pada akhirnya banyak hal yang sebelum ini aku suka dan susah untuk melupakan, akhirnya aku menjadi tidak suka. Let it be...

Aku berharap aku semakin sibuk tahun ini supaya masa melakukan hal-hal yang tidak tentu dapat diminimakan. Passion mo study pun masih menebal. Hopefully, it remains in me forevermore and yet job enrichment. Looking for another field to join with. 

Too many ideas coming out from my mind. But, my hand isn't enough to write down here. Sesak sungguh. But, one thing that very special to me is the life. Talking about life bring me forward. I unable to explain why and where. But, the moment I am asked myself, it remind me how worth life is. Kita tidak dapat menjangkakan apa yang berlaku di hadapan tetapi kita mampu menjangkakan bahawa kita mampu berhadapannya. 

Meski sakit sering datang, itu takkan pernah mematikan semangatkanku; impian, cita-cita, keluarga tersayang dan Yang Maha Esa menjadi keghairahanku. Aku tidak malu untuk menangis, kerana aku berhak untuk menangis. Thanks untuk semua kesakitan, aku semakin kuat olehnya. Kadangkala aku keseroangan dan menghadapi semuanya sendirian, tidak dapat aku berkongsi kesakitan itu tetapi aku percaya Yang Maha Mengasihi melihatku. 

Sepert mentari yang bersinar,
Seperti itu kasih Bapa,
Seperti gelombang samudera, 
Tak pernah pernh berhenti Kau mengasihiku...



Mr. Albert JK,
January 5th, 2015.
Kota Kinabalu; 09:56pm..

No comments:

Post a Comment