Friday 11 May 2012

:: Teori Sains Sosial Mengenai Suku Kaum Kadazan Dusun ::

Terdapat Sekurang-Kurangnya Empat Teori Mengenai Asal-Usul Kaum Kadazandusun.

Teori Pertama: Kaum Kadazandusun berasal dari keturunan "Mongoloid" (Ivor H.N. Evans:1923 dan T.R. Williams: 1965);

Teori Kedua : Kaum Kadazandusun berketurunan "Indo-Malayan" (T.R. Williams: 1965).

Teori Ketiga : Kaum Kadazandusun adalah kacukan kaum China (Ivor H.N. Evans:1923 dan Owen Rutter:1922;

Teori Keempat : Kaum Kadazandusun adalah keturunan orang purba Gua Madai.


* Kebenaran teori ini tidak diketahui. Tetapi, saya sangat tidak bersetuju dengan Teori Keempat yang menyatakan bahawa Kaum KadazanDusun berasal daripada keturunan orang purba Gua Madai. Majoriti KadazanDusun menetap di kawasan Pantai Barat Sabah iaitu daripada Kudat sehingga Sipitang. Nenek saya pun tidak pernah bercerita tentang Gua Madai, hanya cerita dongeng yang menyatakan orang Dusun pertama keluar dari pohon ara atau nunuk yang sangat besar. Nunuk itu ada di Kampung Nunuk Ragang, Ranau.

No comments:

Post a Comment